miercuri, 7 august 2013

Viziunea strategica in politica fiscala

Majoritatea dintre noi nu ne ocupam timpul cu dezvoltarea de strategii pe termen lung pentru Romania. Nici nu trebuie. Noi suntem preocupati de locul nostru de munca, de familie, de facturi si de vacanta, de mancarea pe care trebuie sa o cumparam sau de costul rechizitelor scolare.
Din pacate suntem obisnuiti de peste 20 de ani ca nici cei ce ocupa birourile din Piata Victoriei sa nu isi "omoare timpul" cu asemenea probleme teoretice. 2020 e prea departe, o viziune pe cinci ani aduce prea mult aminte de cincinalele comuniste, o strategie pe termen lung necesita multa munca de analiza aplicat asa ca, mai bine, ei se ocupa de rezolvarea problemelor de moment, de aici si acum.
Poate multi apreciaza aceasta gandire, deoarece se pot raporta usor la ea. Este, pana la urma, ceea ce fiecare tinde sa faca in viata de zi cu zi. N-ai bani de medicamente maine? Te gandesti cum sa faci rost de ei azi vanzand un televizor din casa. Nu e timp de investit 4 ani intr-o reconversie profesionala care te-ar putea duce spre o noua cariera mai bine platita. "Aici"ul si "acum"ul sunt regi in Romania.
Sun Tzu spunea ca "Strategia fara tactica este cel mai lung (incet) drup spre victorie. Tactica fara strategie e zgomotul dinainte infrangerii".
Din pacate guvernele noastre, acesta cat si predecesoarele, s-au axat pe probleme tactice, pe "zgomot" mult, care, in final, ne-a dus clar spre infrangere.
Ultimul exemplu de acest fel mi s-a parut "interesanta" idee de a aplica CAS pe veniturile din chirii realizate de persoanele fizice. Aceasta idee apare in draftul scrisorii guvernului Romaniei catre FMI (MEMORANDUM DE POLITICI ECONOMICE ŞI FINANCIARE - versiune 29 Iulie http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2013-08-6-15328709-0-scrisoarea-intentie-fmi-varianta-din-29-iulie.pdf)
Inainte de a dezbate putin aceasta idee si problemele la care da nastere, va invit sa dati click pe lincul de mai sus si sa vedeti ce scrie in partea de dreapata sus a fiecarei pagini STRICTLY CONFIDENTIAL. Acest detaliu arata, inca odata, diletantismul autoritatilor mioritice. Daca e confidentiala, de ce e facuta publica? Iar daca actul e scris in romana, de ce sa punem pe el "Strictly Confidential" si nu "strict confidential"?
Ok, acum inapoi la problema.
1. Problema de natura concurentiala
Aceasta "taxă obligatoriie (contribuţie la fondul de sănătate) asupra veniturilor obţinute de persoanele fizice din chirii", dupa cum este ea numita in acest proiect de memorandum, se va aplica doar unei categorii de proprietari de imobile. Persoanele fizice.
Prin urmare ei vor fi dezavantajati in fata societatilor comerciale care inchiriaza imobile. Si nu sunt putini dezvoltatorii imobiliari care, ramasi fiind cu apartamente nevandute inainte de "crashul" din 2008, acum le inchiriaza.
Ce se va intampla? Fie chriile vor creste, per ansamblu la fel, insa persoanele fizice proprietare nu vor beneficia de aceasta crestere in timp ce societatile comerciale vor adauga la profit diferenta, fie vom avea persoane fizice care trebuie sa se multumeasca cu o marja de profit mai mica decat acum, deoarece vor trebui sa "absoarba" noua taxa. Oricum, societatile comerciale vor fi ajutate indirect printr-o masura discriminatorie impusa fortat de stat pe o piata libera, cea imobiliara.
2. Valoarea colectata va fi modica
In Romania, conform ultimului recensamant, numarul locuintelor este de cca 8450000 (sursa http://www.recensamantromania.ro/wp-content/uploads/2012/08/TS1.pdf)
Numarul gospodariilor este cca 7086000
Sa luam numarul mai mare, respectiv cel al locuintelor. Aici voi face o mica speculatie.
Conform celui mai recent studiu pe care l-am gasit, un raport Eurostat din Septembrie 2009, doar 4% din Romani stau in chirie. (http://www.wall-street.ro/slideshow/Money/71159/De-ce-trebuie-incheiat-contractul-de-inchiriere-a-unei-locuinte/3/Cati-dintre-romani-sunt-chiriasi.html
Sa presupunem ca din 2009 numarul lor s-a dublat si toti locuiesc singuri intr-un apartament.
Asta ar insemna ca 8% din numarul locuintelor este inchiriat:
676000 de locuinte de inchiriat
presupunem ca 90% sunt inchiriate de persoane fizice, rezulta 608000
608000
pretul mediu al aunei chirii la nivel national este de 170 Euro/ luna
Astfel, intr-un an, din chrii, in CEL MAI OPTIMIST CAZ (zic eu) se incaseaza:
1.240.000.000 Euro (Da, un miliar 240 de milioane)
Nu am gasit in memorandum si care ar fi valoarea noii taxe, dar am vazut vehiculat mult prin presa 5,5%.
Asta ar insemna cam 68 de milioane de euro daca TOATE contractele ar fi inregistrate la fisc.
Dar, conform unor estimari, numarul contractelor inregistrate este de undeva intre 30 si 50%.
http://www.zf.ro/proprietati/gaura-data-de-chiriasii-neinregistrati-la-fisc-30-mil-euro-7961415
Sa mergem din nou pe varianta cea mai optimista, sa presupunem ca nu va greste ponderea chiriilor la negru, si uita ca ajungem la vreo maximum 34 de milioane de Euro.
Nu e o suma de neglijat.
Dar, daca ne raportam la bugetul Ministerului Sanatatii, care este de cca 8.6 mld Ron (cca 1.9 mld euro) este vorba de 0,018%. din bugetul sanatatii sau 0.0007% din Bugetul Romaniei pe 2013!
Nu ar fi fost mult mai corect, etic si deontologic, sa fie dezvoltate strategii de eficientizare a sistemului si al licitatiilor etc etc, pentru a se gasi acesti 1.8% fara a afecta doar Personele fizice care au venituri din inchirieri?
3. Imposibil de "verificat" fara alte costuri
Daca se doreste colectarea perfecta si completa a acestor venituri, este necesara verificarea fiecarui anunt de inchiriere din Romania. Asa ca la numarul de 608000 locuinte, daca un angajat de la fisc ar putea verifica 32 de locuinte pe zi (asta inseamna 4 pe ora lucratoare, una la 15 minute) in cele cca 230 de zile lucratoare ar putea verifica cca 7400. Asta daca nu face altceva. Sa zicem ca doar jumatate trebuie verficiate, deci vreo 300000 de locuinte, asta ar insemna vreo 40 de angajati noi. Cu un Brut de doar 2800 Ron (inlcusiv costurile angajatului, atat costa un salariu net de 1600 Ron), doar salariile ar fi vreo 310.000 Euro anual. Mai aduagi costul cu birouri, consumabile, telefoane etc si treci de milionul si jumate de euro.
4. LIPSA DE GANDIRE STRATEGICA
Pentru 0.0007% din Bugetul Romaniei cred ca nu merita afectata concurenta de pe o piata libera, pusa mai mare presiune pe contribuabilul simplu, fie el si proprietar de imobil dat in chirie ci trebuie dezvolate strategii de crestere economica pentru ca ele, la randul lor, duc la cresterea incasarilor bugetare din alte taxe.
De exemplu, finalizarea autostrazii Bucuresti - Brasov nu rezolva doar o problema de trafic, dar poate duce la cresterea numarului de turisti din zona Vaii prahovei. Aceasta crestere se va manifesta prin cresterea profiturilor operatorilor de acolo. Iar prin impozitarea acestor profituri se mai genereaza un 0.00000X% extra la buget.
Eliminarea completa a taxiurilor pirat de la Otopeni prin schimbarea actualului "aranjament" prin care masinile de firma stau intr-o parcare la 10 minute de terminal si trebuie chemate printr-o procedura similara cu cea de lansare a unei rachete la NASA poate duce la o crestere a profitabilitaii acestora.
Iar, daca vorbim de Sanatate, profilaxia. Vlad Mixich stie mai multe despre aceasta dar eu cred ca daca am reusi sa reducem cu 30% numarul de decese din accidente de circulatie ar fi o mare economie. In 2012 s-au produs 9.355 de accidente de circulatie, soldate cu 2.040 de persoane decedate si 8.848 ranite grav. Daca am reduce la 6500, tot am fi peste media europeana la nr de accidente / cap de locuitor, dar am elimina vrei 3000 de accidente. La acestea se deplaseaza echipaje SMURD, se fac resuscitari, se folosesc elicoptere, etc, am reusi sa economisim inca vreo 10 milioane de Euro la Sanatate.
Insa nici propunerile mele nu sunt suficient de strategice. Astept cu interes ziua cand Romania va fi libera de holera, lepra si alte boli ale saraciei, care pot fi prevenite si care pun o grea povara pe bugetul sanatatii. Aceea ar fi o strategie. Pana atunci insa, ne ocupam cu ceea ce ne pricepem. Carpitul gaurilor din asfalt

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu