miercuri, 27 martie 2013

Un secol pe aripi! Mariana Dragescu

Sunt un impatimit al aviatiei. Iubesc zborul si avioanele.
Totodata nutresc un mare respect pentru cei ce, in tumultuosul secol XX, si-au asumat datoria fata de tara si popr si au traversat, cu curaj si spirit de datorie, incercatii ani ai celui de-al doilea razboi mondial.
Dar, la fel ca multi dintre noi, tinerii secolului XXI, nu stiu numele multor dintre cei ce intre 1939 si 1945 au au luptat in cel De-al Doilea Razboi Mondial.
Ieri insa am aflat despre trecerea in nefiinta a Comadorului in retragere Mariana Dragescu, dupa un secol de viata.
De ieri pana astazi am citit mult despre ea si am incercat sa ma documentez, deoarece cred ca merita sa nu uitam ceea ce a fost o viata absolut remarcabila a unei femei pentru care superlativele sunt desuete. Scuzati-mi patetismul dar va las pe voi sa va dati cu parerea daca ceea ce spun este exagerat:
Comador Mariana Dragescu:
Nascuta la 7 Septembrie 1912
A inceput sa zbore in dubla comanda in anul 1935, obtinant al saptelea brevet feminin de pilot din Romania.
In timpul cursurilor de zbor se impreteneste cu Printesa Marina Stirbei, prima femeie pilot de razboi in cel de-al Doile Razboi Mondial si totodata coordonatoarea Crucii Rosii.
Participa la diverse concursuri aeronautice.
In 25 iunie 1940 se infiinteaza "Escadrila Alba" careia Mariana Dragescu i se alatura. "Camaradelei" ei erau Nadia Russo Bossie http://ro.wikipedia.org/wiki/Nadia_Russo, Virginia Thomas (Dutescu) , Smaranda Braescu, Victoria Pokol, Maria Nicolae, Eliza Vultur si Printesa Marina Stirbe!
In prima misiune pe frontul de est, unul dintre ranitii pe care trebuia sa-i aduca de pe linia frontului a refuzat sa se urce in avion cand a aflat ca acesta va fi pilotat de o femeie. A fost convins doar de comandantul sau care i-a spus ca altfel n-are cum sa ajunga la spital si, ulterior, in permisie acasa. Neincrezator s-a urcat in avion iar la aterizarea in spatele liniei frontului, la baza medicala, acest soldat i-a sarutat mana Marianei Dragescu.
In primii ani ai razboiului, pe frontul de est, a participat la operatiunile din Basarabia si Crimea pentru ca apoi sa isi continue misiunile pe frontul de vest. Unda dintre putinile femei si soldati in general care au trait sa vada Crimea dar si Moravia pe parcursul celor 5 ani de lupte in Europa.
Au pilotat avioane poloneze RWD–13, iar numele de Escadrila Alba l-au primit de la ziaristul italian Curzio Malaparte, deoarece avioanele erau vopsite in alb iar doamnele erau imbracate in salopete albe.
La finele razboiului a pilottat un avion Fisler cu care a dus ajutoare la Iasi de la Bucuresti.
In cei 5 ani de razboi au salvat peste 1500 de soldati.
Dupa razboi, comunistii au condamnat-o la 6 ani de inchisoare pe Nadia, una dintre colegele ei, iar apoi a fost trimisa cu domiciliul fortat in Baragan unde i-a fost "repartizata" o locuinta de chirpici!
In 2003 a fost decorata pentru eroismul ei cu Steaua Romaniei in Grad de Cavaler!
Aflati mai multe de la insasi Comandor Mariana Dragescu in acest interviu acordat in ruma cu 9 ani:
http://www.youtube.com/watch?v=vk8v3dpSdns
Odiheste-te in pace!
PS Ultima ei dorinta era sa fie incinerata si sa aiba o nisa la Cimitirul Ghencea, alaturi de camarazi ei de razboi. Sper ca se va indeplini aceasta ultima dorinta
Voi incerca, de acum inainte, sa postez saptamanal cate o poveste a unui aviator roman.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu