Trenul lowcost! WOW!
Bunica meaare o vorba. Ideile vin de la … idioti :) Si nu de putine ori are perfecta dreptate.
Acum vreodoua zile am citit un articol pe hotnews despre o initiative a MinisteruluiTransporturilor.
ReluFenechiu anunta cu bucurie o idee care i-a fost sugerata de presedintele CA alCFR Calatori, Alexandrina Gatej. "Vreau sava spun ca a venit cu o idee si mi-a placut foarte mult - se vede foarte clarca experienta din managementul privat o ajuta -, aceea de a face un program samergi cu 10 lei la mare. Poate e exagerat cu 10 lei.(...) Un gen de low-cost,exact asta mi-a spus, ca va incerca sa studieze politicile de low-cost dinaviatie si sa vedem daca nu putem implementa o politica de low-cost si intransportul de calatori, mai ales ca, daca suntem corecti cu noi, ar trebui safie cam low-cost transportul nostru de calatori", a spus ministrul.
Tare idee!
Se vede claaaaar experienta din managementulprivat :)
Vorba fie intre noi, interautii, trenurile dinRomania sunt deja low cost.
Dar, ce m-a uimit putin a fost cu cata nonsalantasi vadita lipsa de cunosatere a domeniului, tov ministru a exaltat la auzulacestei idei si a trecut la complimentarea autoarei.
Lipsa de cunosatere si incapacitatea managerialavine din incapacitatea celor care gestioneaza ministerul de a corela solutiilela problema.
Sa vedem cazul in speta:
1. Problema (asacum a fost expusa ea de ministrul Fenechiu in acelasi material de pe hotnews: "Mergcu masina. De ce? Din cauza ca trenurile din Romania astazi nu ofera viteza siconfortul necesar pentru a inlocui masina. Asta este realitatea si trebuie,dupa parerea mea, sa ducem niste politici care sa schimbe lucrurile"
Ca sa fimexacti, viteza medie de deplasare a trenurilor in Romania in 2012 a ajuns lanivelul celei din 1940! Trenuri electrice se taraie cu viteza medie atrenurilor cu aburi care traversau o Romanie in plin Razboi Mondial!
2. Solutia: totconform domnului ministru:
“Bagam oferta 10 lei de laBucuresti la Mare!”
Rezolva aceasta “oferta” problema reala ainfrastructurii feroviare? Se aplica cumva oferta si la transportul de marfa?Daca e oferta de 10 lei, de ce sa platesti pretul intreg? De ce sa platesticand mergi cu nasul? De ce sa mergi cu trenul cand cu masina e mai rapid?
Este o crasa si grava lipsa de viziunestrategica.
Strategia multianuala de dezvoltare ainfrastructurii pe urmatoarele doua decenii lipseste.
Din ea ar rezulta strategii sectoriale, pentruinfrastructura rutiera, cea feroviara si aeriana.
Doar lucrand astfel vom putea ajunge la oconcluzie viabila.
Ironia sortie e ca noi, cei care traim in taraasta, stim, instinctiv Solutia.
Investii in dezvoltarea infrastructurii feroviarecare sa permita atingerea unei viteze medii de deplasare similara macar cu ceadin Polonia sau Cehia, state din fostul bloc sovietic.
Privatizarea CFR Persoane si Marfa, complet sitotal, iar statul sa ramana doar cu CFR infrastructura, putand astfel sasoliticte “redevente” companiilor care utilizeaza infrastructura.
Introducerea de “amenzi” pentru CFRinfrastructura pentru minutele de intarziere datorate defectiunilor caiiferate.
Etc etc etc.
Nu vorbesc de High Speed Rail in Romania. Inca.Dar strategia ar trebui sa include asa ceva.
Ar trebui dezvoltate proiecte “pe bune” care saacceseze fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii. Dezvoltarea deproiecte in parteneriat public privat.
Nu aiureli cu asimilarea unor concepte din aviatiein transportul feroviar.
Ar fi fost mult mai benign , ba chiar foarteinspirat, daca tovarasa presedinte de CA sugera sa studieze modelele de ticketingcu tarife differentiate “on peak” “off peak”. Insa si aceasta ar fi fost un felde punere a carutei inaintea boilor, deoarece trebuie tratata mai intaiproblema grava a infrastructurii depasite!
Si acum niste poze.
Mai intai Inter City Sighisoara – Bucuresti Acum3 saptamani! Pret 85 ron – 17 Lire, clasa 2, Duhoare inclusa in pret!
285km - 6 ore - viteza medie: 47.5Km/h
Iar acum inter city (Virgin train) Londra –Manchester! Pret 175 Ron – 35 Lire, clasa 1, Free WiFi inclus in pret
333Km - 2 ore 15 min - viteza medie 148 Km/h
Comentarii
Trimiteți un comentariu