Treceți la conținutul principal

Vrem sa evaluam

Eu vreau sa pot evalua succesul campaniilor pe care le implementez. Fireste, nu?
Insa cum le evaluam. Multi folosesc Brand equity monitor, BEM-ul, care ne da informatii despre Awareness, totala si spontana, consideration si usage.
E un indicator bun, dar e mai putin calitativ.
Mai putem masura afinitatea, printr-un research cantitativ cerand consumatorilor sa spuna cat de adevarate sunt anumite afirmatii despre un brand, din punctul lor de vedere: Brand pentru mine, e produs de claitate, e un brand curajos, e un brand bun pentru cadouri etc etc. Aici aflam mai multe informatii calitative si, daca coroboram asta cu BEM-ul putem determina cam cati oameni cunosc brandul nostru, iar cei care au auzit de brand ne pot spune ce parere au despre el. Putem vedea daca mesajele pe care doream sa le transmitem au fost receptate, si cat de multi au fost expusi si convinsi de aceste mesaje.
Insa problema mea este ca sunt multe indicatoare, si eu as vrea unul. Un numar care sa-l pot pune la inceputul prezentarilor, ca si masura "umbrela". Un numar care sa il pot introduce in evaluarea mea personala anuala si de care sa imi fie legata o mai mare proportie din bonus. Un numar care sa ne permita sa ne comparam mai usor cu concurenta.Un numar care sa arata, intr-o propozitie, managementului, cum evolueaza si cat de "sanatos" este brandul nostru.
Din punctul meu de vedere acesta este Net Promoter Index.
Acesta este un indicator care masoara loialitatea consumatorilor, inventat si dezvoltat de Fred Reichheld, Bain & Company si Satmetrix.(trebuia sa fac mentiunea asta din motive legale si deontologice :) Allways show the source, sa auda cine trebuie :)).
Indicatorul sintetizeaza intr-un procent gradul de "loialitate", sau, daca mi se permite, procentul de "promotori" pe care brandul il are. Acesta variaza intre un minim de -100% si un maxim de +100%. Consumatorii sunt intrebati "pe o scara de la 0 la 10, cat de mult ar recomanda un brand, serviciu, companie, unde 10 e maximul".
(Imagine: spg-consulting.com)

Mie imi place capacitatea acestui index de a sintetiza o serie de alti indicatori intr-o cifra usor de inteles pentru orice membru al boardului, cu sau fara cunostinte de marketing sau statistica. Mi se pare o unealta buna in special pentru manageri. Este o unealta sintetizatoare, care poate unifica mai multe seturi de informatii si poate oferi un indicator masurabil, comparabil cu alte branduri si, in ciuda simplitatii, poate duce la aflarea moltor informatii de fundal. Tot ce trebuie pentru a afla mai multe detalii este ca prima intrebare sa fie urmata de una, doua intrebari deschise in care respondentii pot elabora raspunsul.
Exista si pareri negative fata de acest index, dar eu il vad ca o alternativa interesanta la Total awareness sau la consideration, deoarece, desi ofera drept rezultat o singura valoare numerica, ea este rezultatul unei analize calitative subiective ce are loc in mintea repondentilor.
V-ati intrebat care e Net promoter Indexul brandului vostru? Daca nu, si nici nu va intereseaza, va mai spun ca Apple si Samsung folosesc acest index si il considera un indicator credibil pentru evolutia viitoare, pe termen mediu, a produselor lor.
PS Iata si cum se calculeaza:Source: checkmarket.com


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Netflix ... acest McDonald's al Filmelor

Dacă ai chef de o masă cât de cât mâncabilă, dintr-o ofertă maaaareee foc creată special să îți pară că ai de unde să alegi, dă fuguța la McDonald's. Va fi o experiență mai atractivă în reclama de la televizor decât în riăl laif! Nu e nimic rău cu MC. E chiar un model de business de succes și pentru multe persoane, mai ales din statele dezvoltate, cea mai ieftină mâncare la care au acces. La noi este însă...trendy :D Precum Starbucks! Netflix seamana cu McDonald's din mai multe puncte de vedere: 1 meniul: ambele au un vraaafff luuunnngg cât o zi de post (ironically nu prea există o mare ofertă de post la MC) și îți dă impresia că ai avea de unde să alegi 2. gustul la MC e precum Trailerul la Netflix Producții originale ( A NETFLIX OROGINAL) : la MC aromele chimice bine alese te fac să salivezi, la Netflix trailerele te fac să vrei să vezi imediat filmul sau serialul 3. experiența: orice ți-ai lua de la MC are cam același gust (pentru mine cel puțin). La fel și cu seria...

Rata mortalitatii sau cum sa intelegem cifre si statistica

Incepe totul cu o poza sharuita de cineva drag mie, dar care parca in aceasta perioada, nu vrea sa mai inteleaga legaturi si cauze deterministice. Articolul are multe greseli de tipar, fiind scris rapid si pe scurt. Imi cer scuze :) Apoi...eu...ca si persoana...nu sunt foarte abil in a explica calm si relaxat ceva ce mie mi se pare evident. Aici mai am de invatat :) Incerc mai jos sa exersez skillurile de "explicare" Iata poza Acest grafic este folosit de multi pentru a arata ca "Covid-19" NU e o mare problema. Graficul intr-adevar arata ca numarul de decese zilnice la nivel mondial din cauza acestei boli nu este extrem de mare. Deja avem o problema cu graficul deoarece scrie numele bolii urmat de Coronavirus.  NU VIRSUL are acest nume. Virusul se numeste SARS-CoV-2, COVID-19 e boala pe care o provoaca. Cineva care scrie astfel NU poate fi un expert in domeniu. E ca si cum eu as scrie despre formule de fizica cuantica...te prinzi ca am invatat-o pe balustrad...

razboiul de o suta de ani Pepsi vs Coca Cola!

Acum 127 de ani Coca Cola era creat in SUA de John S Pemberton. Credeati ca Pepsi e muuult mai tanar? E doar cu 12 ani mai tanar. In 1898, adica acum 115 ani Pepsi era inventat de un farmacist, Caleb Bradham. Istoria celor doua branduri este tumultoasa la inceput. Coca Cola se extinde repede in Canada, Cuba si pe intreg teritoriul SUA. Chiar daca Pepsi creste repede la randul sau insa, din cauza crizei de zahar din timpul primului razboi modial, compania care detinea Pepsi da faliment in 1923. In anul primul faliment Pepsi, Coca Cola il numeste presedinte pe Robert W Woodruff:   http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Woodruff#Career Puteti citi mai multe despre acest om cu o viata extraordinara aici, pe wikipedia. El a fost numit presedintele companiei la 33 de ani, cand Coca Cola avea propriile ei probleme si a ramas presedinte pana in 1954 si a transformat Coca Cola intr-un brand mondial. Un citat atribuit lui este: "There is no limit to what a man can do and where he ...