Treceți la conținutul principal

Economia mondiala intr-un pahar de whiskey

Cum poate un Shot de Jameson Irish Whiskey sa explice comertul mondial si importanta unei piete libere si integrate la nivel international?
Cum poti, dintr-un pahar de whiskey sa intelegi ca multinationalele nu-s niste demoni care trebuie arsi pe rug?

Exista multe motive pentru care colosii multinationali pot fi aratati cu degetul, pusi la zidul rusinii si trasi de urechi :).
Insa exista si multe motive pentru care nu ar trebui sa ii repudiem complet.
Am vazut multe comentarii care spun ca, pana una alta, marii investitoti, precum Renault, Ford, Petrom/OMV sau chiar Procter and Gamble nu fact altceva "decat sa duc profitul din Romania in tarile lor de origine".
Da, foarte multe multinationale isi expatriaza profitul catre tara de origine.
Dar nu inainte de a plati impozitul pe profit in Romania, alaturi de celelalte taxe si impozite aferente activitatii lor.
Astfel, dintr-o cifra de afaceri de 100 de lei, 95 raman in Romania ca urmare a:
- platii resurselor materiale folosite in procesul tehnologic
- platii energiei si a celorlalte utilitati
- platii salariilor catre angajatii Romani
- platii asigurarilor sociale (pensii, sanatate etc)
- platii accizelor (in cazul domeniilor de activitate accizabile)
- platii tuturor furnizorilor care sunt "economia pe orizontala" care functioneaza alaturi de o multinationala.
Despre aceasta industrie pe orizontala vreau sa vorbim.
Sa luam urmatoarea situatie. Eu beau un pahar de Jameson:


Sa luam doar paharul! De sticla. De 50 ml!
Acest pahar este rezultatul unei extraordinar de complex proces tehnologic ce cuprinde: materii prime, capital, resurse umane, transport, echipamente/utilaje (pe care cineva le-a produs anterior intr-o alta fabrica :) si multe multe alte elemente.
Si fiecare element in parte enumerat mai sus presupune o gramada de alte inputuri economice.
Campioanele folosite la livrearea nispului la fabrica de sticla au fost si ele produse de cineva, intr-o alta fabrica, cu alti angajati etc etc.
Apoi vine whiskeyul.
Inainte de a ma putea bucura de acest whiskey iralndez de vis, sticla de Jameson trebuie livrata la magazin.
Livrarea se face de la distilerie, in Irlanda, pe un vapor, apoi camion, pana la un distribuitor din Romania. De la Bucuresti sticla trebuie sa parcurga vreo 600 de kilometri pana la Timisoara, de exemplu.
Cu un camion care consuma 20 de litrii la suta de kilometrii ... asta inseamna ca se vor consuma vreo 120 de litrii pe aceasta distanta.
La un pret de 5.6 Ron/L asta inseamna 672 de Ron. DUS!
Dar 50% din aceasta suma se duc direct la STAT - accize si TVA.
http://www.econtext.ro/dosar--2/analiza/iata-de-ce-nu-se-va-ieftini-benzina-cat-reprezinta-taxele-si-accizele-in-pretul-benzinei-in-toate-statele-europene-top-european.html
Doar din acest transport statul a facut 336 de lei! Dus!
Economia in general mai beneficiaza si de:
Salarul soferului, costul intretinerii camionului care ajunge in conturile unui service, venituri pentru compania ce a produs camionul...
Apoi sa vorbim de whiskeyul efectiv.
Acesta e produs in Irlanda.
E bine, fiindca economia Irlandeza trebuie stimulata fiind in mare criza :)
Ea se importa in Romania pe baza unei autorizatii emise de statul Roman. Pentru a primi aceasta autorizatie un importator are de platit niste taxe. Si aici ma refer doar la cele de la inceput, in procesul de autorizare.
Sticla efectiv costa vreo 75 de lei. 70 de mililitrii!

Acciza in romania e 750 Euro / hectolitrul de alcool pur.
Deci 2.1 Euro pentru o sticla de Whiskey Jameson - Adica 8.8 Ron
Mai avem TVA 24% - vro 15 Ron
Si iata cum din cei 75 de lei statul ia direct 24 Ron sub forma de TVA si acciza, adica aproape 30%
Mai avem si marja de profit a magazinului vreo 3-4 lei
Costurile de distributie / sticla vreo 3-4 lei
Si de restul banilor trebuie platiti angajatii distribuitorului, salariile lor, asigurarile lor sociale, apoi trebuie platiti angajatii din Irlanda, si obligatiile lor salariale si tot asa.
So, next time when you have a Jameson remeber this!
Multa lume munceste pentru acea sticla.
Acei oameni lucreaza pentru companii.
Companii care platesc o sumedenie de salarii, taxe si impozite.
Taxe si impozite pe care statul le foloseste ... cum stie si el mai bine... dar asta e o alta discutie!
Don't hate capitalism, use it better! 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Rata mortalitatii sau cum sa intelegem cifre si statistica

Incepe totul cu o poza sharuita de cineva drag mie, dar care parca in aceasta perioada, nu vrea sa mai inteleaga legaturi si cauze deterministice. Articolul are multe greseli de tipar, fiind scris rapid si pe scurt. Imi cer scuze :) Apoi...eu...ca si persoana...nu sunt foarte abil in a explica calm si relaxat ceva ce mie mi se pare evident. Aici mai am de invatat :) Incerc mai jos sa exersez skillurile de "explicare" Iata poza Acest grafic este folosit de multi pentru a arata ca "Covid-19" NU e o mare problema. Graficul intr-adevar arata ca numarul de decese zilnice la nivel mondial din cauza acestei boli nu este extrem de mare. Deja avem o problema cu graficul deoarece scrie numele bolii urmat de Coronavirus.  NU VIRSUL are acest nume. Virusul se numeste SARS-CoV-2, COVID-19 e boala pe care o provoaca. Cineva care scrie astfel NU poate fi un expert in domeniu. E ca si cum eu as scrie despre formule de fizica cuantica...te prinzi ca am invatat-o pe balustrad...

razboiul de o suta de ani Pepsi vs Coca Cola!

Acum 127 de ani Coca Cola era creat in SUA de John S Pemberton. Credeati ca Pepsi e muuult mai tanar? E doar cu 12 ani mai tanar. In 1898, adica acum 115 ani Pepsi era inventat de un farmacist, Caleb Bradham. Istoria celor doua branduri este tumultoasa la inceput. Coca Cola se extinde repede in Canada, Cuba si pe intreg teritoriul SUA. Chiar daca Pepsi creste repede la randul sau insa, din cauza crizei de zahar din timpul primului razboi modial, compania care detinea Pepsi da faliment in 1923. In anul primul faliment Pepsi, Coca Cola il numeste presedinte pe Robert W Woodruff:   http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_W._Woodruff#Career Puteti citi mai multe despre acest om cu o viata extraordinara aici, pe wikipedia. El a fost numit presedintele companiei la 33 de ani, cand Coca Cola avea propriile ei probleme si a ramas presedinte pana in 1954 si a transformat Coca Cola intr-un brand mondial. Un citat atribuit lui este: "There is no limit to what a man can do and where he ...

Maxime celebre

Fiindca nu sunt atat de destept si capabil sa descriu lucrurile mai bine, iata niste citate si maxime spuse de oameni care au facut ceva cu viata lor si au influentat lumea: The society which scorns excellence in plumbing as a humble activity and tolerates shoddiness in philosophy because it is an exalted activity will have neither good plumbing nor good philosophy: neither its pipes nor its theories will hold water John W. Gardner What is the use of a house if you haven't got a tolerable planet to put it on? Henry David Thoreau A people that values its privileges above its principles soon loses both. Dwight D. Eisenhower We have a system that increasingly taxes work and subsidizes nonwork. Milton Friedman Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work. Thomas A. Edison My favourite one :) Any man who reads too much and uses his own brain too little falls into lazy habits of thinking. Albert Einstein