Inovația este esența dezvoltării și necesitate absolută dacă vrei să devii liderul unui domeniu. Acest lucru este o evidență, ba chiar o axiomă, dovedită, an după an…. în toate domeniile, de la mediul antreprenorial la cel briocratic al statului, de la societatea civilă până la lumea advertisingul.
Am folosit cuvântul axiomă, deoarece cifrele nu mint și dovedesc validitatea teoriei innovation fueld growth!
Companiile sunt forțate să inoveze pentru a se diferenția, a se dezvolta și a genera plus valoare.
Amazon este a treia cea mai inovatoare companie din lume, după Topul realizat de revista Forbes - World's most innovative companies. Locul 2 e Tesla si locul 1 e Salesforce. Vânzările pe ultimele 12 luni ale retailerului on line au crescut cu 27% iar "innovation premium" reprezinta 73% din valoarea acțiunilor. Acest termen, innovation premium, este un index. Un indicator, precum binecunoscutul PIB sau EBITA. Afost dezvoltat de Credit Suisse şi indică un BONUS peste valoarea normală a acțiunii unei companii. Acest bonus este cu atât mai mare cu cât investitorii se așteaptă ca această companie să genereze venituri din INOVAȚII.
Pe baza acestui indicator investitorii plăteasc mai mulți bani pentru acțiunile unei companii. Iar în cazul Amazon, din capitalizarea de 700 de miliarde de euro, Bonusul adus de inovatii reprezintă 511 miliarde de Euro. Adică investitorii estimează că Amazon va genera în viitor, din inovații, o valoare de 2.5 ori mai mare decât PIB-ul României. De ce? Pentru că inovează IAR capitalismul răsplătește inovatorul și uită copiatorul.
Inovația este crucială în stoparea exodului tinerilor din România. Faimosul vrem o ”țară ca afară” se referă, de obicei, la o țară precum Irlanda, UK sau Suedia. Elveția este epitomul acestui slogan. Doar că adevăratul sens al sloganului VREM O ȚARĂ CA AFARĂ este VREM O ȚARĂ INOVATOARE! Si această afirmație este susținută de date exacte, irefutabile și dovedibile :).
În perioada 2004 – 2016, România a pierdut, anual, câte un oraș de mărimea Buzăului, cu suburbii cu tot. Anual am pierdut 140 de mii de locuitori. Procesul s-a accelerat in ultimii conform Insitiutul national de Statistica. Am pierdut 3 milioane de oameni iar 90% dintre ei sunt forță de muncă. Datele vin de la World Bank.
Unde au plecat Romanii după ce am intrat în Uniunea Europeana? În Spania sau Italia, ştiu. Dar şi în UK, Irlanda sau Germania dacă ne referim la ”skilled workers”! Repet SKILLED WORKERS. Aceste țări sunt lideri in top ten most innovative economies. Astfel, cele mai inovatoare economii atrag resursa umana. De ce nu o atrag oare cele mai bune implementatoare economii?
Țările care nu inovează vor continua să piardă cetățeni, iar cele care se vor axa pe inovație, îi vor atrage. Cele care ocupă primele zece poziții in Global Innovation Index, vor avea, până in 2040, creșteri ale populației de peste 15%, 25%, cu UK la +27% iar Iralnda la +34%. În aceeași perioadă tările est europene vor avea scăderi de -14% pentru România, -17% Bulgaria sau -27% Lituania. Aceste date Eurostat dovedesc că oamenii își doresc să locuiească în societăți clădite pe principiile țărilor lidere în inovație. Aceste principii sunt legate de societatea deschisă, meritocrația, filosofia colaborativă in relatiile interumane etc. Putem rămâne 12 milioane cinci sute de mii de Români în țară în 2080, implementatori perfecți sau putem încerca să oprim trendul pentru a mai avea o națiune cu o populație mai mare decât un cartier al Shanghaiului.
Poate părea dificil să innovezi însă, e clar că este soluția cîștigătoare. Trebuie să schimbăm sisteme de gândire, iar acest lucru nu este ușor, dar e clar că generează plus valoare. Trebuie să investim în educație, iar acest lucru costă. Dar bani există, doar nu îi accesăm. Fatul că NICI un proiect nu a fost depus pentru măsura nr. 320 “Masuri de optimizare a ofertelor de studii din invatamântul superior in sprijinul angajabilitatii” NU ARATĂ că implementarea e mai bună. Arată că lenea e mare, comoditatea e maximă iar spiritul de învingător se găsește mai greu. Însă există excepții, în special de companii, de la Vector Watch la Renault technologie Roumanie, de la Untold sau Electric Castle la BIZ care aduce alt fel de modele de conferință pe scena din România…și mulți alții, pe care nu îi cunosc dar care știu că INOVAȚIA îți crește valoarea de piață, inovația atrage resurse umane, inovația de dezvoltă ca țară și societate în timp ce repetarea soluțiilor altora este cheia spre stagnare în cel mai bun caz și declin, financiar sau, chiar demographic, în cel mai rău.
În perioada 2004 – 2016, România a pierdut, anual, câte un oraș de mărimea Buzăului, cu suburbii cu tot. Anual am pierdut 140 de mii de locuitori. Procesul s-a accelerat in ultimii conform Insitiutul national de Statistica. Am pierdut 3 milioane de oameni iar 90% dintre ei sunt forță de muncă. Datele vin de la World Bank.
Unde au plecat Romanii după ce am intrat în Uniunea Europeana? În Spania sau Italia, ştiu. Dar şi în UK, Irlanda sau Germania dacă ne referim la ”skilled workers”! Repet SKILLED WORKERS. Aceste țări sunt lideri in top ten most innovative economies. Astfel, cele mai inovatoare economii atrag resursa umana. De ce nu o atrag oare cele mai bune implementatoare economii?
Țările care nu inovează vor continua să piardă cetățeni, iar cele care se vor axa pe inovație, îi vor atrage. Cele care ocupă primele zece poziții in Global Innovation Index, vor avea, până in 2040, creșteri ale populației de peste 15%, 25%, cu UK la +27% iar Iralnda la +34%. În aceeași perioadă tările est europene vor avea scăderi de -14% pentru România, -17% Bulgaria sau -27% Lituania. Aceste date Eurostat dovedesc că oamenii își doresc să locuiească în societăți clădite pe principiile țărilor lidere în inovație. Aceste principii sunt legate de societatea deschisă, meritocrația, filosofia colaborativă in relatiile interumane etc. Putem rămâne 12 milioane cinci sute de mii de Români în țară în 2080, implementatori perfecți sau putem încerca să oprim trendul pentru a mai avea o națiune cu o populație mai mare decât un cartier al Shanghaiului.
Poate părea dificil să innovezi însă, e clar că este soluția cîștigătoare. Trebuie să schimbăm sisteme de gândire, iar acest lucru nu este ușor, dar e clar că generează plus valoare. Trebuie să investim în educație, iar acest lucru costă. Dar bani există, doar nu îi accesăm. Fatul că NICI un proiect nu a fost depus pentru măsura nr. 320 “Masuri de optimizare a ofertelor de studii din invatamântul superior in sprijinul angajabilitatii” NU ARATĂ că implementarea e mai bună. Arată că lenea e mare, comoditatea e maximă iar spiritul de învingător se găsește mai greu. Însă există excepții, în special de companii, de la Vector Watch la Renault technologie Roumanie, de la Untold sau Electric Castle la BIZ care aduce alt fel de modele de conferință pe scena din România…și mulți alții, pe care nu îi cunosc dar care știu că INOVAȚIA îți crește valoarea de piață, inovația atrage resurse umane, inovația de dezvoltă ca țară și societate în timp ce repetarea soluțiilor altora este cheia spre stagnare în cel mai bun caz și declin, financiar sau, chiar demographic, în cel mai rău.
Comentarii
Trimiteți un comentariu